fbpx

Електрическите коли ли са бъдещето?

Захранването на повече автомобили с електричество е един от ключов момент за намаляване на емисиите на парникови газове. Темпът на промяна може да бъде доста различен в различните страни, но електричеството с течение на времето може да замени горива, като бензин и дизел.

Ако преминаването към електрически автомобили ще помогне на обществото да постигне целите на Парижкото споразумение, електроенергията ще трябва да се произвежда все повече от източници, като вятър и слънчева енергия. Това е посоката, която Shell направи с най-новия енергиен сценарий  – Sky, който отговаря на целите на Парижкото споразумение, като свежда глобалните емисии до нетната нула до 2070 г. Sky показва пътя, който  света може да поеме, който е технически възможен, но и да се окаже значително предизвикателство.

Днес електричеството осигурява само 20% от крайната енергия, която светът използва в глобалната енергийна система. Много повече електроенергия ще е необходима за захранване на автомобили и много други продукти и услуги, от които се нуждае обществото. Ранен признак за преминаване към електричество в Sky, обаче е преминаването към електрически автомобили.

През 2017 г. електрическите превозни средства представляват около 1,5% от продажбите на пътнически превозни средства в световен мащаб, но растежът в сектора в момента е много бърз – около 40-50% годишно. [Източник: IEA Global EV Outlook 2018]

Сценарият на Sky се основава на тази тенденция, като се признава, че цената на необходимите технологии за електрическите превозни средства е спаднала бързо и трябва да продължи да го прави и през 2020-те. Екипът за енергийно моделиране в Shell смята, че разходите за батерии могат да продължат да намаляват, привеждайки цената на електрическите превозни средства в съответствие с конвенционалните автомобили, захранвани от бензин или дизел

Материалите, използвани в електрическите автомобили, са различни от тези, използвани в конвенционалните превозни средства. Това би могло да постави нови изисквания към световната верига на доставки, като масово увеличение на търсенето на компоненти на батерии, като никел и кобалт. Химията на батерията може да се наложи да се адаптира или може да се появят нови транспортни модели за решаване на критични проблеми с доставките. Преходът също ще изисква нова инфраструктура за зареждане на превозни средства. Нито една от тези пречки не е непреодолима, така че е възможно до 2050 г. продажбите на пътнически превозни средства да бъдат до голяма степен електрически.