Има два основни типа базови масла: минерални и напълно синтетични. Моторните масла, обозначени като „частично“, „полусинтетични“ или „синтетична технология“, представляват смес от тези два типа.
Традиционно се счита, че естествените продукти са по-добри от синтетичните. Що се отнася до моторните масла, учените на Shell успяха да разработят гама синтетични продукти с по-добри параметри от съответните минерални и при това техните съставки не са толкова дефицитни, колкото минералните.
Синтетичните базови масла са по-ефективни, тъй като те се произвеждат чрез използване на съвременни химични процеси, които позволяват строг контрол на молекулярната им структура, т.е. и на характеристиките им. Например напълно синтетичните масла като Shell Helix Ultra циркулират по-лесно при стартови температури (когато се получава най-голямото износване). Също така те са по-устойчиви към високи температури и по-лесно се предпазват чрез противоокислителни добавки (окисляването е естествен процес на разграждане, който протича в маслото през цялото време). Освен това те имат по-ниска летливост, отколкото минералните масла.
Например установено е, че изцяло синтетичното моторно масло, като например Shell Helix Ultra, в сравнение с обикновено минерално масло API SG/CD осигурява:
Основните предимства на синтетичните масла включват:
Като цяло по-ниският вискозитет и ниското ниво на триене във флуида означават превъзходни показатели за движението на маслото.
В резултат на това се повишава ефективността на двигателя, както и икономията на горивото и се понижава температурата на маслото.
Благодарение на високия вискозитетен индекс на маслото, температурните промени оказват по-малко влияние върху вискозитета, отколкото при обикновените минерални масла.
Маслото нито се сгъстява прекомерно, когато е студено, нито се разрежда, когато е горещо. Това понижава износването на двигателя при екстремни температури.
Изисква се по-малко количество модификатори за вискозитета, което води до по-ниски нива на отлаганията.
Вискозитетът и устойчивостта се запазват. Това означава по-добра защита на двигателя при високи скорости или при голямо натоварване.
При ниски температури маслата не се сгъстяват прекомерно. Това означава по-лесен старт с по-малко усилие от страна на акумулатора. Маслото циркулира бързо в двигателя, като така осигурява защита от самото начало. Двигателят загрява и достига оптималното си действие по-бързо, което повишава икономията на гориво.
Ниската летливост означава, че в маслото се съдържат по-малко летливи съставки и се понижава неговото изпаряване и изгаряне, в резултат на което то по-малко се сгъстява, намалява се неговата консумация и необходимост от доливане. Това допринася за икономия на гориво и намаляване на износване на двигателя.
Високата устойчивост към окисляване означава, че вероятността молекулярният състав на маслото да се разруши или да се влоши е по-малка при повишени температури. Двигателят се запазва в по-чисто състояние поради по-малко отлагания върху него, намаляват се утайките, както и сгъстяването на маслото.